delibverativdemokrati

GUIDE

Skal en borgersamling kvalificere og validere dit næste beslutningsgrundlag? Vi anbefaler, at konceptudviklingen tager udgangspunkt i den deliberative demokratimetode og med inspiration fra eksisterende Citizens’ Assemblies.

Konceptet for et borgerting eller en borgersamling skal adressere en række centrale elementer. Guiden her opridser de 5 elementer, som konceptet skal svare på, samt de vigtigste overvejelser man må gøre sig:

1. Forberedelse og organisering, 2. Borgerlodtrækning, 3. Mødeformat og arbejdsform, 4. Afslutning, lancering og videre politisk liv, 5. Kommunikation og folkelig forankring

 

Screenshot 2019-12-06 at 14.22.22.png
pil.png

Hvordan sikres den rette politiske forankring af borgersamlingens arbejde? Hvilket mandat har borgersamlingen? Og hvordan organiseres borgere, opdragsgiver, tredjepartssekretariat, ekspertfølgegruppe m.m.?

Forankring: I forberedelsesfasen er det afgørende at sikre den rette forankring både politisk og i organisationen/embedsværket. Herunder afstemme ansvaret ift. at få borgersamlingens anbefalinger ført ud i livet.

Tema og spørgsmål: Emner og spørgsmål skal kvalificeres, så de egner sig til arbejdet i en borgersamling. Egnede problematikker er aktuelle, har ikke tydelige ja/nej svar eller forudbestemte løsninger. Det er samtidig problematikker, hvis løsninger sandsynliggøres gennem folkelig opbakning og efterfølgende implementeringsvillighed.

Mandat: Hvilke rammer og råderum har borgersamlingen? Der er forskellige eksempler på mandater, som skal designes efter opdragsgiver, opgaven og kontekst. OECD's retningslinjer for et Citizens’ Assembly fremhæver en tydelig forpligtelsesgrad til at følge op på anbefalingerne inden igangsætning.

Styregruppe: Hvordan sikres en styregruppe af interessenter omkring borgersamlingen, og skal borgersamlingen have en formand? I så fald, hvilke kompetencer, roller og beføjelser skal vedkommende have? Og skal der i den sammenhæng evt. nedsættes en gruppe af medlemmerne, som har koordinerende funktion?

Tredjepartssekretariat: Borgersamlinger skal organiseres med afsæt i et tredjepartssekretariat, der stiftes ved igangsætning. Det skal sikre borgersamlingens legitimitet og uafhængighed fra opdragsgiver, interessenter, presse og lobbyorganisationer. Sekretariatet koordinerer al kommunikation og proces med opdragsgiver, men har den faciliterende rolle under møderne og er kontaktpunkt for medlemmerne i borgersamlingen.

Ekspertgruppe: Hvordan skal ekspertinput udvælges og kvalitetssikres? Ville det være muligt at udpege en uvildig ekspertfølgegruppe, der kan assistere borgersamlingen med at kvalitetssikre og foreslå oplægsholdere udefra? Hvordan skal samarbejdet mellem dem og tredjepartssekretariatet køre?

 

Screenshot 2019-12-06 at 14.20.23.png
pil.png

Hvordan sikrer vi en tilfældig og repræsentativ borgersamling? Hvordan foregår lodtrækningen i praksis? Hvordan sikrer vi os mod frafald af medlemmer?

Et af de grundlæggende principper for en legitim borgersamling er en stratificeret udvælgelse af borgere. Vi bygger på MASS LBP’s metode civic lottery, men har videreudviklet den, så den passer i en dansk kontekst med digital rekruttering. Som de første i Danmark anvender vi e-boks som en metode til at nå et så bredt og diverst udsnit af befolkningen som muligt.

Udvælgelseskriterier
På baggrund af det tema, som borgersamlingen skal besvare, defineres den population, som er berørt af emnet og derfor bør have indflydelse. Populationen fastsættes ud fra en række parametre, som danner præmisserne for lotteriet. Ofte vil parametrene alder, køn og geografi indgå, men handler spørgsmålet om eksempelvis mindre biltrafik i København, er deltagersammensætningen også repræsentativ ift. parameteren ”adgang til bil”.

Brev & e-Boks
Invitationer udsendes til samtlige eller et tilfældigt udtræk af den faktiske population for at sikre, at borgersamlingen består af en repræsentativ gruppe af borgere. I en dansk kontekst har vi som de eneste praktiske erfaringer med at anvende e-boks til at invitere borgere, hvor de igennem en survey besvarer få spørgsmål vedrørende udvælgelsesparametrene. Ved at besvare surveyen tilmelder de sig lotteriet om pladserne til borgersamlingen.

Antal af borgere og lodtrækningen
Kommunale borgersamlinger er typisk 36 deltagere (potentielt mellem 24-46 deltagere) og nationale borgersamlinger op til typisk 99 deltagere. Før borgerne udtrækkes, anvendes en randomiseringsteknik som sikrer, at alle tilmeldte har lige stor sandsynlighed for at blive udtrukket. Det vigtigste i dette led er at matche fordelingen i borgersamlingen med fordelingen i befolkningen - for eksempel ved at sikre, at der er samme andel mænd og kvinder.

 

Suppleantgruppe
Det vil altid være et frafald af deltagere i en borgersamlig. Der bør opbygges et bæredygtigt set-up, der gør det muligt at have en ”suppleantgruppe” af borgere, der kan træde til, samt med hvilken kadence de skal tages med ind.

Telefonisk kontakt
De udvalgte borgere bliver telefonisk kontaktet og personligt ønsket tillykke med udvælgelsen. Deres kontaktoplysninger bliver valideret; blandt andet sikres det, at de udvalgte borgere overholder udvælgelseskriterierne, at de kan deltage ved alle programlagte samlinger, og om der skulle være tilfælde af inhabilitet.

Onbording
Hvis nogle borgere skal fravælges, bliver nye matchende profiler rekrutteret blandt borgerlodtrækningens kandidater. De udtrukne borgere, som accepterer mandatet, inviteres med ombord. Herefter udsendes en officiel velkomst fra opdragsgiver fx en kommune eller et ministerie.

 

Screenshot 2019-12-06 at 14.22.38.png
pil.png

DESIGN & FORMAT
Hvordan ser formatet for en borgersamling ud? Hvor ofte og hvor skal borgersamling mødes? Og hvad skal der foregå på møderne?

En borgersamlings overordnede design bør tage højde for 3 nedenstående opmærksomhedspunkter:

Institutionalisering
Skal borgersamlingen institutionaliseres i den parlamentariske model (som i Østbelgien og Albertslunds Kommune), eller være et supplement til de parlamentariske processer uden at være institutionaliseret (som i Københavns Kommune eller i Irland og UK)?
Dette bør afklares i konceptfasen sammen med forankringen af borgersamlingens arbejde.

Længde & Format
Skal borgersamlingen arbejde med ét spørgsmål i et forløb over nogle måneder, med en aflevering og potentiel onbording af supplerende medlemmer? Eller skal borgersamlingen arbejde fortløbende og lave én aflevering efter fx 2 år, med løbende onbording af nye medlemmer og ekspertindlæg? OECD’s anbefalede minimum er 3 samlinger (møder) på i alt minimum 20 timer.

Placering & Tid
Hvor skal borgersamlingen arbejde? Kan man afholde møder forskellige steder for at sikre bred forankring? Mødernes længde skal afklares, og man skal beslutte, i hvor høj grad de skal lægge sig op ad modeller der anvendes i andre lande, hvor borgersamlingen typisk arbejder én hel weekend om måneden i feb-maj og sep-dec.

 
pil.png

DIALOGPRINCIPPER & FACILITERINGSMETODE
Hvordan skal selve møderne foregå? Hvordan skal faciliteringen af møderne foregå? Hvordan træffes der beslutninger?

L1020138.jpg

Deltagelsesstyring & gruppearbejde
Hvad skal balancen være mellem den ekspertbaserede og systematisk gruppeledelse samt anbefalinger for håndtering af gruppeproces og ikke mindst visuel og interaktiv arbejdsform.

Faciliteringsroller
Hvad ligger i hovedfacilitators og procesværters rolle? Hvilke kompetencer kræver rollerne? Der bør udarbejdes en konkret rekrutteringsstrategi og strategi for kvalitetssikring af procesværter (typisk 1 pr. bord á 6 personer, der arbejder).

Formulering af spørgsmål
Hvor fokuserede spørgsmål skal der arbejdes med, og hvad betyder spørgsmålsformuleringerne mere specifikt for arbejdsformen?

Borgersamlingens beslutningsform
Der skal foregå en vægtning mellem gruppedialog, kvalificerende gruppearbejde og ikke mindst egentlige afstemninger – både med hensyn til metode og kadence. Der skal udvikles et format for, hvordan deltageren roteres markant rundt, så der ikke dannes siloer og subgrupperinger.

 
pil.png

AKTIVITETER & DREJBOG
Hvordan klæder man sig på til opgaven? Hvilke aktiviteter skal der tages højde for?

Overblik over forløbet
Udvikling af formål, aktiviteter, ekspertbidrag, indhold og drejebog til hvert møde.

Ekspertbidrag
Estimat af, hvor mange eksterne og ekspertoplæg, der er plads til (alt efter spørgsmålenes størrelse og mødernes længde), og kvalitetsikring af oplæggenes indhold.

Praktiske forhold
Kravsspecifikation til lokale, bordopstilling og procesvirkemidler herunder bud på, hvor meget der skal trykkes; både materiale til deltagerne og procesmateriale

Opstart af borgersamlingsarbejdet
Udvikling af fundament for borgersamlingen med værdier, arbejdsform og øvelser, der på bedste vis hjælper deltagerne til at lære hinanden at kende.

20191105-kk-bom-0014.jpg

 

Screenshot 2019-12-06 at 14.22.59.png
pil.png

Hvad skal borgersamlingens arbejde munde ud i? Hvordan skal det præsenteres? Og hvordan sikres borgersamlingens forankring i de politiske processer?

Politisk forankring
Ifølge OECD’s retningslinjer for Citizens’ Assemblies er en borgersamling først anerkendt, når opdragsgiver har anvist, hvordan der følges op på borgernes anbefalingerne.
Den politiske forankring af borgersamlingens arbejde og borgersamlingens konkrete slutprodukt er helt essentiel at have på plads, inden man starter borgersamlingen op. I konceptet for borgersamlingen skal det tydeliggøres, hvem den direkte modtager af borgersamlings anbefalinger er, og hvordan der sikres en fornuftig viderebehandling af borgersamlingens arbejde – også hvordan borgersamlingens arbejde forankres politisk.

Screenshot 2019-12-09 at 15.27.05.png

Slutprodukt & afrapportering
Et afgørende spørgsmål bliver, hvordan borgersamlingens slutprodukt skal se ud – og om der evt. skal være flere ”slutprodukter” undervejs i borgersamlingens arbejde frem for ét endeligt slutprodukt. Hvordan borgersamlingens slutprodukt(er) skal designes afhænger naturligvis af, hvordan borgersamlingens format, mandat og møderækker skrues sammen. I konceptualiseringen af slutprodukt(erne) vil det være en prioritet at designe et produkt, der kan rumme både borgernes værdier, ønsker og drømme til beslutningsemnet og konkrete policy-anbefalinger, der kan indgå direkte i politikernes arbejde - fx anbefalinger til regulatoriske justeringer og specifikke lovforslag. Slutproduktet for borgersamlingens arbejde vil udvikles med fokus på at kunne beskrive, prioritere og anbefale. Det er herefter op til politikerne at beslutte og implementere løsningsforslag og anbefalinger.

Lancering
Endelig bør konceptet for borgersamlingen indeholde forslag til et format for, hvordan borgersamlingen præsenterer sine anbefalinger for politikerne - herunder forslag til pressearbejde, samt tid og sted for lanceringsarrangementer.

Screenshot 2019-12-06 at 14.23.14.png
pil.png

Hvordan sikrer man folkelig opbakning til borgersamlingen? Hvordan sikres transparens? Og hvordan skaber man basis for en effektiv dialog såvel internt i borgersamlingen som ud til den øvrige berørte befolkning?

Den folkelige forankring af borgersamlings arbejde er afgørende for en borgersamlings succes. Folkelig forankring handler dels om at sikre repræsentativitet i udtrækningen (jf. afsnittet om borgerlodtrækning), dels om at sikre transparens og løbende kommunikation undervejs i borgersamlingens beslutningsprocesser og til sidst om at inkorporere mulighed for input fra og dialog med øvrige borgere.

Offentligheden skal kunne følge med i borgersamlingens arbejde. Her kan fysiske borgermøder, hvor borgersamlingens medlemmer præsenterer deres arbejde for øvrige borgere, være et element. Udarbejdelsen af en digital platform, hvor Danmarks borgere kan følge med i borgertingets arbejde og evt. spille ind med input, bør også være en del af konceptet.

En digital platform vil både kunne fungere som et internt redskab til borgersamlingen, der kan dele arbejdsdokumenter og præsentationer og sikre løbende intern kommunikation mellem møderne, og den kan være en digital hoveddør udadtil. Det vil øge den folkelige legitimitet og transparens, hvis landets borgere kan få indsigt i borgersamlingens arbejde gennem offentligt tilgængelige mødereferater, udleverede materialer i arbejdsprocessen og de endelige anbefalinger. På en digital platform vil man endvidere kunne live-streame ekspertoplæggene i borgersamlingen.

Endelig bør konceptet for borgersamlingen indeholde anbefalinger til pressekommunikation. Borgersamlingen skal gerne forankres hos de øvrige borgere, som er berørt af emnet, og her vil medier spille en væsentlig rolle ift. at kommunikere budskabet om beslutningsresultater.